Tot ce trebuie sa stii despre managementul numerarului

Ce este gestionarea numerarului?

Managementul numerarului se refera la gestionarea banilor si planificarea cheltuielilor unei companii, motiv pentru care este foarte axat pe eficienta operationala si optimizarea proceselor. Este adesea descris ca management al logisticii monetare.

Obiectivul sau este de a controla lichiditatea unei companii, asigurandu-se ca are suficient numerar disponibil pentru a-si acoperi pasivele curente si viitoare, investind in acelasi timp orice exces de numerar pentru a genera profituri maxime.

Se urmareste sa optimizeze fluxul de bani pe care clientii intra in companie, alocand o parte din bani pentru economii si o alta parte pentru plata facturilor. Deoarece acesta este un proces atat de vital pentru orice organizatie, nu este greu de inteles cum gestionarea numerarului poate face sau distruge o afacere.

Trezorierul gestioneaza fluxurile de numerar in si in afara companiei, stie cat este disponibil si unde. In plus, decide care sunt canalele si conturile in care ar trebui sa curga banii, optimizand costul, vizibilitatea, controlul si disponibilitatea.

Principii de baza pentru managementul numerarului

Primul principiu

Incasarile in numerar ar trebui marite ori de cate ori este posibil. Acest lucru se poate realiza:

  • Cresterea pretului de vanzare al produselor.
  • Cresterea volumului vanzarilor.
  • Eliminarea oricarui tip de reducere.
  • Promovarea vanzarii de produse care au o marja de contributie mai mare.

Al doilea principiu

Colectarea numerarului ar trebui accelerata ori de cate ori este posibil. Acest lucru se poate realiza:

  • Cresterea vanzarilor de produse in numerar.
  • Scaderea termenelor de credit acordate.
  • Solicitarea de plati in avans de la clienti.

Companiile pot imbunatati oportunitatea platilor clientilor prin stabilirea unor conditii clare de facturare, cum ar fi reduceri pentru plata prompta si prin utilizarea unor servicii precum plata electronica.

Al treilea principiu

Iesirile de numerar ar trebui reduse ori de cate ori este posibil. Metodele pot fi:

  • Reducerea deseurilor in productie si in alte activitati ale companiei.
  • Negociati conditii comerciale mai bune cu furnizorii, cum ar fi reduceri de pret.
  • Reduceti costurile pentru ca nu aveti calitate facand lucrurile corect de prima data.

Al patrulea principiu

Iesirile de numerar ar trebui amanate ori de cate ori este posibil. Acest lucru se poate face astfel:

  • Achizitionati atat stocurile, cat si alte active intr-un moment care este cel mai apropiat de momentul in care acestea vor fi necesare, intarziind astfel plata.
  • Negociati termenii cat mai lungi cu furnizorii.

Tehnici de management al numerarului

Fiecare organizatie isi gestioneaza numerarul in mod diferit

Gestionarea numerarului este un proces contemplativ si necesita multa gandire analitica. Diferitele tehnici sau instrumente folosite de manageri pentru a practica gestionarea numerarului sunt urmatoarele:

Accelerati incasarea creantelor

Este una dintre cele mai bune modalitati de a imbunatati veniturile in numerar si de a creste numerarul lichid, prin colectarea cu usurinta de datorii si comisioane de la diferiti debitori.

Prelungirea conturilor de platit

Pe de alta parte, societatea trebuie sa incerce sa prelungeasca plata ratelor sale prin dobandirea unei perioade de credit extinsa de la creditori.

Reducerea costurilor

Compania trebuie sa caute intotdeauna modalitati de a-si reduce costurile operationale pentru a mentine un flux de numerar bun in afacere si pentru a imbunatati profitabilitatea.

Monitorizare regulata a fluxului de numerar

Prin monitorizarea fluxului si iesirii de numerar, acordand prioritate cheltuielilor care trebuie platite si reducand datorii de incasat, pozitia financiara a organizatiei este puternica.

Utilizarea prudenta a serviciilor bancare

Serviciile bancare, cum ar fi liniile de credit comerciale, depozitele in numerar, contul de economii si contul de plati, ar trebui utilizate eficient si inteligent.

Actualizare cu tehnologie

Digitalizarea face convenabil pentru organizatii sa mentina o baza de date financiara si foi de calcul, astfel incat acestea sa poata fi evaluate de oriunde si in orice moment.

Importanta

O buna gestionare a numerarului este esentiala pentru asigurarea stabilitatii financiare a unei companii. Este de mare importanta pentru intreprinderile mici, care au mai putin acces la credit si trebuie sa se asigure ca numerarul primit acopera costurile acestora.

O strategie de succes de gestionare a numerarului va ajuta la furnizarea de fonduri pentru a investi in crestere, achitarea datoriilor si a returna bani proprietarilor si actionarilor.

Investitie de numerar inactiv

Gestionarea numerarului se refera la planificarea si luarea de decizii in ceea ce priveste pastrarea suficienta a numerarului la indemana, realizarea de investitii inteligente. Compania trebuie sa caute diverse alternative de investitii pe termen scurt pentru a utiliza fondurile excedentare.

Gestionarea fluxului de numerar

Fluxul de numerar este, fara indoiala, cea mai critica masura financiara pe care ar trebui sa se concentreze o afacere. Fluxul de numerar pozitiv este esential pentru cresterea si sustinerea unei afaceri. Lipsa de numerar este adesea evidentiata ca fiind unul dintre cele mai mari motive pentru care afacerile infiintate esueaza.

Prognoza numerarului trebuie sa fie cel mai important element al oricarui plan de afaceri. Este necesara mentinerea unui flux de numerar adecvat in organizatie prin reducerea costurilor si generarea de profituri pe investitii, pentru a se realiza un cash flow pozitiv.

Exemple de gestionare a numerarului

Intreprinderile, organizatiile si persoanele fizice isi gestioneaza numerarul zilnic.

Exemplul 1

Compania HSC cumpara materii prime de la furnizorul Alpha, care acorda un credit de 30 de zile. HSC are 10 milioane de dolari in numerar la indemana, iar 2 milioane de dolari se datoreaza lui Alpha in 30 de zile. Cu toate acestea, in 30 de zile aveti o oportunitate de investitie de 10 milioane de dolari.

HSC ar trebui sa renegocieze cu furnizorul pentru a obtine mai mult timp de plata. Prin intarzierea platii, HSC va putea sa utilizeze numerarul din investitie si sa plateasca Alpha la o data ulterioara.

Exemplul 2

O companie are 120 de zile de inventar si creantele sale sunt scadente in 60 de zile. Cu toate acestea, termenele lor de plata sunt de 30 de zile. Compania se va confrunta cu o criza de numerar, deoarece fondurile sunt blocate in clienti si in stoc, iar conturile de platit sunt scadente intr-o perioada mai scurta de timp.

Societatea trebuie sa accelereze realizarea inventarului sau plata debitorilor. De asemenea, puteti renegocia conditiile de plata cu creditorii dvs. Daca nu, va trebui sa imprumutati fonduri pentru a acoperi deficitul.

Exemplul 3

Compania Beta are o politica de a-si plati creditorii in 60 de zile si de a acorda un credit de 40 de zile clientilor sai. De asemenea, inventarul dvs. are mai putin de 10 zile. Deci, mai aveti 20 de zile de numerar inactiv.

Pentru a-l folosi in mod optim, compania va trebui sa gaseasca o oportunitate de investitie pentru a maximiza profitabilitatea.