Publicitatea si marketingul sunt la fel de vechi precum capitalismul. Acum sute de ani, oamenii stateau in targuri si strigau cu voce tare pentru a-si promova marfurile sau lipeau afise pentru a-si prezenta produsele.
Azi, avem Internetul pentru a ajunge mai aproape de clienti. Totul este conectat la internet. Asta inseamna ca orice afacere moderna din secolul XXI trebuie sa dedice o parte din bugetul de marketing eforturilor online. In definitiv, afacerile competitive se orienteaza acolo unde sunt clientii, iar sa ignori peisajul online inseamna sa refuzi un public potential foarte numeros.
Studiile arata ca firmele de succes de azi si-au majorat bugetul de marketing online in ultimii ani, iar 9 din 10 comercianti si-au propus sa continue aceasta crestere pana in anul 2020.
Cum arata bugetul de marketing online al unei firme de succes?
Vom analiza necesitatea eforturilor financiare pentru marketing online si vom arata cum gandeste o firma de succes atunci cand ia in calcul alocarea bugetului pentru a se asigura ca acesta acopera resursele si planul digital in mod eficient.
Stabilirea obiectivului
Una din primele etape in conturarea unui buget de marketing digital este conturarea unui obiectiv clar. O firma de succes ca Mogu.ro nu se ghideaza dupa principiul “incercam orice si vedem ce functioneaza”. In schimb, pune pret pe viziune si prospectie.
Prin urmare, in stabilirea bugetului pentru marketing online, ar trebui sa decideti ce rezultate doriti sa obtineti si sub ce forma. Vreti sa cresteti brand awareness-ul? Vreti sa atrageti loialitate fata de marca? Va intereseaza in principal cresterea veniturilor si a clientilor?
Acestea sunt obiective de marketing online diferite, cu abordari diferite, iar ceea ce veti alege va afea un impact major asupra planului digital si asupra modului in care veti dimensiona bugetul necesar.
Analiza istoricului
O alta etapa in care ajung firmele de succes atunci cand isi dimensioneaza bugetul pentru marketing online este de a privi inapoi si de a vedea ce a functionat si ce nu. Acest lucru este valabil pentru eforturile colaboratorilor si competitorilor, dar mai ales pentru propriile actiuni.
Daca aveti experienta in marketing online, atunci uitati-va peste aceste rezultate pentru a observa cand ati inregistrat succes si ce a determinat acest lucru. Ce actiuni nu au dat randament si de ce? Cunoscand aceste lucruri va fi mai usor sa ganditi un buget de marketing online pentru perioada urmatoare.
Alocarea resurselor bazata pe succes
Dupa ce si-a stabilit un obiectiv de marketing online si a inteles ce a functionat si ce nu in trecut, in continuare o firma de succes poate sa isi defalce bugetul pe baza prioritatilor si a succesului (nu a costurilor). De exemplu, social media s-ar putea sa implice costuri foarte mici sau zero din moment ce crearea unui cont si a potarilor se realizeaza gratuit.
Cu toate acestea, daca analiza eforturilor de marketing online arata ca brand awareness functioneaza foarte bine pe canalele social media (gen Twitter), s-ar putea sa ajungeti la concluzia ca merita sa alocati un noi buget in aceasta directie. Daca ajungeti la concluzia ca publicul tinta migreaza de pe Facebook pe Instagram si obtineti rezultate mai putin satisfacatoare in urma publicitatii pe Facebook, s-ar putea sa ajungeti la concluzia ca trebuie sa schimbati ordinea prioritatilor. Ideea este sa orientati bugetul spre ceva care poate genera rezultate mai bune, in loc sa-l lasati intr-o zona care nu mai functioneaza pentru nevoile actuale.
Chiar daca se impune o analiza a eforturilor din trecut, in dimensionarea resurselor bugtului de marketing online ar trebui sa se tina cont si de viitor sau noi tendinte.
Defalcarea cerintelor
Dupa stabilirea obiectivelor de marketing online si a formelor de atac pentru perioada urmatoare, este momentul sa incepeti sa alocati sume pentru resursele specifice de care veti avea nevoie. Marketingul digital presupune o combinatie a doua resurse distincte: instrumente soft si resurse umane. In acest stadiu trebuie sa incepeti sa vizualizati cum puteti adapta bugetul la aceste resurse.
Planificarea crearii continutului
Intotdeauna va fi nevoie de creare de continut, iar bugetul de marketing online trebuie sa tina cont si de acest lucru. Tipul de continut variaza in functie de specificul afacerii, nevoile si obiectivele sale. O firma de succes poate atribui resurse pentru creare de continut inhouse sau pentru servicii externalizate de creare continut.
Acestia sunt primele etape pe care le urmaresc firmele de succes din Romania in stabilirea bugetului de marketing online, urmand ca, in continuare, sa-si monitorizeze periodic rezultatele.